کارگاه تخصصی عارضه یابی پیاده سازی استراتژی

یکی از موضوعات تخصصی و مورد علاقه‌ام در میان حوزه‌های متنوع مدیریت استراتژیک، مسئله “پیاده‌سازی استراتژی” است که در سال‌های اخیر آن را در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه خدمات مشاوره و عارضه یابی پیاده سازی استراتژی و همچنین پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد و انتشار مقالات متعدد پیگیری کرده‌ام. اگر تجربه حضور در سازمان‌های مختلف به عنوان محقق یا مشاور را داشته باشید، حتماً با انبوهی از برنامه‌ها و اسناد استراتژیک روبه‌رو شده‌اید که فقط در حد ایده‌هایی روی کاغذ باقی مانده‌اند و عملیاتی نشده‌اند. پرسشی که در مواجهه با این وضعیت مطرح می‌شود، منشأ و علت عدم موفقیت سازمان در پیاده‌سازی استراتژی‌هایی‌ست که بعضاً با صرف زمان و هزینه‌های فراوان طراحی شده‌اند؛ دلیل اصلی به شکست انجامیدن برنامه‌ریزی‌های استراتژیک را باید در ورودی ضعیف برای مرحله اجرا جست‌وجو کرد یا این دلایل ناشی از موانع پسااجرایی هستند؟ زمینه و بستر پیاده‌سازی استراتژی نقش تاثیرگذارتری در اجرای موفق دارند یا باید بیش از زمینه به محتوا و ماهیت استراتژی توجه کرد؟

همان‌طور که اشاره کردم، موضوع پیاده‌سازی استراتژی از جمله مسائلی است که در حوزه استراتژی آن را با جدیت بیشتری دنبال کرده‌ام. حاصل این جدیت، دنبال کردن سیر تحقیقاتی مشخصی در پیاده‌سازی استراتژی است که بخشی از آن با موضوع عارضه یابی پیاده سازی استراتژی در سه صنعت دارو، پیمانکاری نفت و گاز و گردشگری در سال‌های گذشته به چاپ رسیده است و هم‌اکنون نیز در حال پیگیری گام‌های بعدی این مطالعات از طریق استخراج الگوهای فرایندی و مدل‌های رهبری تحول استراتژیک هستم. مدیریت موفق فرایند پیاده‌سازی استراتژی در گام نخست نیازمند عارضه‌یابی و شناسایی عواملی‌ست که اجرای استراتژی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و در قالب موانع پیاده سازی استراتژی پدیدار می‌شوند. برای دسترسی به مقالات منتشر شده از مطالعاتم، می‌توانید لینک‌های زیر را دنبال کنید:

اولویت‌بندی موانع تاثیرگذار در پیاده‌سازی برنامه‌های استراتژیک در صنعت داروی کشور (۱۳۹۱)

استفاده از روش تاپسیس به منظور اولویت‌بندی موانع اجرای استراتژی در میان پیمانکاران بخش انرژی (۱۳۹۲)

ارزیابی موانع پیاده‌سازی استراتژی در صنعت گردشگری (۱۳۹۳)

نقش رهبری تحول‌گرا در پیاده‌سازی استراتژی (۱۳۹۶)

کارگاه عارضه یابی پیاده سازی استراتژی

به عنوان بخشی از فعالیتم در حوزه مشاوره مدیریت استراتژیک، آمادگی آن را دارم تا کارگاه‌هایی برای عارضه یابی پیاده‌سازی استراتژی در سازمان‌ها و صنایع گوناگون برگزار کنم. این کارگاه‌ها شامل عارضه‌یابی برنامه و اسناد استراتژیک سازمان، مدل‌سازی ذهنی از موانع پیاده‌سازی استراتژی و ارائه بسته‌ای از سیاست‌های مقابله با موانع پیاده سازی استراتژی است که در مدت زمانی بالغ بر دو نیم روز متوالی و به طور فشرده برگزار می‌شود. این کارگاه دو دسته مخاطب اصلی دارد:

سازمان‌هایی که در میانه راه پیاده‌سازی استراتژی‌های‌شان قرار دارند و نیازمند اصلاح مسیر خود در حین فرایند اجرا هستند: اصلاح روند حرکت در میانه مسیر می‌تواند از اتلاف هزینه‌های سازمان در مرحله تدوین استراتژی‌ها جلوگیری کند. خروجی کارگاه به این سازمان‌ها کمک می‌کند تا ادامه مسیرشان را با اثربخشی بیشتری طی کنند و نرخ موفقیت‌شان را در دستیابی به اهداف مشخص شده در استراتژی‌ها بهبود دهند.

سازمان‌هایی که درصدد تدوین استراتژی‌های جدید بوده و نیازمند ارزیابی وضعیت اجرای استراتژی‌های پیشین خود هستند: در هنگام تدوین استراتژی‌های جدید، عارضه‌یابی دقیق فرایند پیاده‌سازی استراتژی در دوره‌های پیشین، سهم بسزایی در ارتقای کارآمدی و کیفیت استراتژی‌های جدید دارد. این کارگاه فرصت ارزیابی جامعی از وضعیت سازمان را در پیاده‌سازی استراتژی فراهم می‌آورد و نتایج آن می‌تواند بینش ارزشمندی برای تدوین استراتژی‌های اثربخش در اختیار سازمان قرار دهد.

در صورتی که در زمره مخاطبان این کارگاه قرار دارید و تصور می‌کنید برگزاری کارگاه می‌تواند مسیر اجرای استراتژی را در سازمان شما تسهیل کند، خوشحال خواهم شد تا زمینه همکاری مشترک را با همدیگر بررسی کنیم. برای برقراری ارتباط می‌توانید آخرین نسخه از رزومه من را دریافت کنید یا از طریق لینک تماس با من اقدام کنید تا در اولین فرصت طرح پیشنهادی برگزاری کارگاه و اطلاعات تکمیلی را در اختیارتان قرار دهم.

مطالعه کنید: چگونه در اجرای استراتژی موفق باشید؟

مطالعه کنید: قابلیت شناختی و موانع پیاده سازی استراتژی

مطالعه کنید: چرا استراتژی ها عملی نمی شوند و اغلب شکست می‌خورند؟

 

3 دیدگاه On کارگاه تخصصی عارضه یابی پیاده سازی استراتژی

نظرات غیر فعال است