مدرسه مشاوره مدیریت : چیزهایی را مطالعه کنید که مدیران می‌خوانند!

مشاوره مدیریت حرفه‌ای جذاب و البته دشوار است و تسلط روی آن نیازمند یادگیری و تمرین و تکرار است. در پست‌هایی با عنوان مدرسه مشاوره مدیریت، برخی نکات خاص از این حرفه را بر مبنای پیشینه حرفه‌ای خودم بازگو می‌کنم. مشاوران مدیریت معمولاً باید به طور مستمر با تیم‌هایی از مدیران و معاونان ارشد، اعضای هیئت‌مدیره و مدیران عامل در ارتباط باشند. دامنه این ارتباطات و تعاملات بسیار گسترده است و گزینه‌های متنوعی از جمله جلسات ارائه نتایج تحلیل‌ها، مصاحبه‌های باز، جلسات بارش فکری و یا جلسات ارائه پیشنهادات مشاور و نظایر اینها را شامل می‌شود. حضور در چنین جلساتی نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های مختلف است.

بخشی از این مهارت‌ها اختصاص به مهارت‌های تسلط روی دامنه موضوع، مسائل اختصاصی صنعت و متدولوژی مشاوره مدیریت دارد و بخش دیگری از این مهارت‌ها عمومی‌تر است که در میان آنها می‌توان به مهارت ارائه مطلب، مدل‌سازی ذهنی، پرسشگری و یا شنیدن فعال اشاره کرد. اما آنچه اغلب از قلم می‌افتد، این است که اگر قرار است جایگاه مشاور مدیریت را بر عهده داشته باشید و در تصمیم‌گیری‌های سازمان نقشی ایفا کنید، باید بتوانید مانند مدیران فکر کنید و یکی از موثرترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای تفکر مانند مدیران، نگاه به دنیا و مسئله‌ها از زاویه دید مدیران است.

در واقع، اگر قرار است در حرفه مشاوره مدیریت شبیه به مدیران (تاکید می‌کنم: نه به جای مدیران!) فکر کنید، باید همان منابع اطلاعاتی را مطالعه کنید که مورد استفاده آنهاست. این یعنی به جای خبرخوانی، اخبار را برای خودتان تحلیل کنید یا به دنبال تحلیل‌هایی باشید که در نشریات معتبر به چاپ می‌رسد. به سراغ گزارشات مراجع بین‌المللی درباره صنایع بروید (برای مثال، در حوزه انرژی گزارش‌هایی مانند گزارش آژانس بین‌المللی انرژی). یادداشت‌های دیگر مشاوران و به خصوص مشاوران بین‌المللی را دنبال کنید. مطالب نشریاتی مانند وال‌استریت ژورنال یا فایننشال‌تایمز را بخوانید. یا از سایت‌هایی مانند سایت اتاق بازرگانی استفاده کنید و نقطه‌نظرات اعضای اتاق (که عمدتاً از سرشناس‌ترین مدیران و فعالان اقتصادی هستند) را دنبال کنید. قاعدتاً مطالعه آنچه مدیران می‌خوانند نسخه سحرآمیز تفکر شبیه به مدیران نیست؛ اما قطعاً یکی از پایه‌های اساسی برای نگریستن به مسئله‌ها از زاویه دید مدیران است.

سایر پست‌های مدرسه مشاوره مدیریت را از دست ندهید!