مدرسه مشاوره مدیریت : تصمیم‌ساز یا تصمیم‌گیرنده؟

خیلی مواقع در جلسه‌ با کارفرماهای مختلف متوجه می‌شوم تعریفی که از مشاوره مدیریت در ذهن مدیران و کارشناسان سازمان کارفرما است، فاصله زیادی با واقعیت دارد. مشاوره مدیریت در یک جمله یعنی کمک به سازمان برای اتخاذ تصمیمات دشوار و ایجاد تغییر. در این تعریف، مشاور تصمیم‌ساز است، نه تصمیم‌گیرنده و نقش تصمیم گیری و مسئولیت‌های ناشی از آن همچنان در اختیار سازمان و مدیران آن است.

مشاوره مدیریت یعنی کمک به سازمان برای اتخاذ تصمیمات دشوار و ایجاد تغییر

آنچه این روزها در سازمان‌های مختلف می‌بینم تمایلی است که برای سپردن نقش تصمیم گیری به مشاوران وجود دارد و انگیزه اصلی این تمایل، رفع تکلیف مدیران سازمان‌ها و فرار از پاسخگویی درباره تبعات تصمیم‌گیری است. می‌توان از مشاوران برای ارتقای تصمیم‌سازی استفاده کرد، اما هیچ مشاوری نمی‌تواند و نباید به جای سازمان تصمیم‌گیری کند.

این قاعده برای هر مشاوری با هر سطح از تجربه و تخصص و در هر صنعتی صادق است. سازمان‌ها و مدیران‌شان باید به یاد داشته باشند که فاصله زیادی میان نقش تصمیم سازی تا نقش تصمیم گیری وجود دارد و هیچ مشاوری، حتی با وجود سابقه سی ساله در صنعت نقشی در تصمیم گیری ندارد، بلکه می‌تواند مسیر را برای تصمیم گیری هموار و آماده سازد. مشاوران مدیریت هم باید به این نکته توجه کنند که خود را در جایگاه تصمیم‌گیرنده معرفی و مطرح نکنند. تخصص ویژه، تجربه طولانی‌مدت یا ویژگی‌های خاص یک صنعت نباید به عامل وسوسه‌کننده مشاوران برای تغییر جایگاه از تصمیم‌ساز به تصمیم‌گیرنده مبدل شود!

 

1 دیدگاه On مدرسه مشاوره مدیریت : تصمیم‌ساز یا تصمیم‌گیرنده؟

نظرات غیر فعال است