انتشار نسخه جدید کتاب بازی برد: استراتژی از دریچه انتخاب

نسخه جدید کتاب بازی برد از هفته گذشته در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این کتاب که ترجمه‌ای از اثر مشهور و تحسین‌برانگیز ای‌جی لافلی و راجر مارتین با نام Playing to win: How Strategy Really Works است، برای بار نخست در سال ۹۳ به بازار عرضه شده بود و نسخه جدید با ترجمه مجدد متن اصلی و طراحی جلد و صفحه‌آرایی کاملاً جدید با عنوان بازی برد: استراتژی چیست و چگونه انتخاب می‌شود به چاپ رسیده است.  هنگامی‌که در سال ۹۳ اولین ترجمه از بازی برد را به پایان رساندم، شیفته دیدگاه نویسندگان و محتوای کتاب شده بودم. کتاب الگوی جدیدی را پیشنهاد می‌داد که برای بیش از یک دهه در یکی از بزرگترین شرکت‌های بین‌المللی به‌کارگرفته شده بود و نتایج درخشانی از خود به جا گذاشته بود. اما به‌کارگیری این الگو در ایران دشواری‌های خاص خودش را داشت و سازمان‌ها همچنان به دنبال استفاده از رویکردها و روش‌های فرم‌پُرکُن و فرایندهای طولانی و دست و پاگیر برنامه‌ریزی استراتژیک بودند. اوضاع این‌گونه نماند. شرایط محیطی سریع‌تر از آنچه بتوانیم تصور کنیم، تغییر می‌کند و فضای کسب‌وکار ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. گسترش کمّی و کیفی استارت‌آپ‌ها، شدت‌یافتن عدم قطعیت و نوسان‌های محیطی و افزایش بی‌اعتمادی نسبت به شکل سنتی برنامه‌ریزی استراتژیک کم کم این پرسش را در ذهن صاحبان صنایع ایجاد کرد که آیا استراتژی، همان فرایند ارزیابی محیط خارجی و داخلی و استفاده از ماتریس‌ها برای تعیین موقعیت استراتژیک و طراحی استراتژی است؟ البته که پاسخ به این سئوال، خیر است!

اواخر سال ۹۷ که گفتگوی کوتاهی با راجر مارتین درباره کتاب بازی برد داشتم، به این نتیجه رسیدم که باید این کتاب را از نو بخوانم و این نوخوانی، من را به این فکر انداخت که ترجمه قبلی کتاب را برای چاپ جدید بازنویسی کنم. فرایند بازنویسی ترجمه، به دفعات تصویرهایی را از پروژه‌های مشاوره برنامه‌ریزی استراتژیک و کلاس‌های مدیریت استراتژیک به ذهنم می‌آورد که می‌توانستم صورت‌مسئله‌های دشوار و زمان‌بر مشاوره را با به‌کارگیری الگوی کتاب بازی برد، به شکلی اثربخش‌تر و کاراتر حل کنم، یا مفهوم استراتژی را با زبانی گویاتر و ساده‌تر برای مخاطبانم سر کلاس‌ها تشریح کنم. قدرت کتاب بازی برد هم در همین موضوع نهفته است. استراتژی به معنای انتخاب است و پنج پرسش استراتژیک و دیگر ابزارها و چارچوب‌هایی که در این کتاب تشریح شده‌اند – بدون آنکه درگیر گام‌های ناکارآمد و مبهم روش‌های سنتی شوند –  گزینه‌های مختلف را روشن و برجسته می‌سازند و امکان انتخاب را به شیوه‌ای اثربخش و کارآمد فراهم می‌کنند.

در بازنویسی ترجمه تلاش کردم تا خطاهای ترجمه قبلی را اصلاح کنم و علاوه بر آن، تاجایی که امکان داشته است، ساده‌نویسی را در عین پایبندی به متن اصلی رعایت کرده‌ام. حاصل بازنویسی به کتابی تبدیل شده است که بر مبنای تجربه چندین ساله‌ام در مشاوره مدیریت و آموزش استراتژی، آن را یکی از کارآمدترین الگوهای برنامه‌ریزی استراتژیک می‌دانم. بنابراین، اگر مدیریت ارشد سازمان را بر عهده دارید و باید درباره استراتژی‌های کسب‌وکارتان تصمیم بگیرید؛ در واحد طرح و برنامه سازمان به دنبال الگویی برای انجام فرایند برنامه‌ریزی استراتژیک می‌گردید؛ یا قصد دارید دانش خودتان را از استراتژی افزایش دهید، مخاطب اصلی این کتاب هستید. امیدوارم در هر نقشی، خواه مدیر و کارشناس و خواه جوینده دانش استراتژی، این کتاب را مفید بیابید.

برای سفارش اینترنتی این کتاب می‌توانید مستقیماً به سایت انتشارات آریانا قلم مراجعه کنید و آن را خریداری کنید.