منابع مطالعاتی در استراتژی: نشریات معتبر استراتژی

شناسایی منابع مطالعاتی یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها و مسائل پیش‌روی محققان و دانشجویان است. این مهارت به ویژه با حجم انبوه تولید علم و تسهیل در دسترسی به منابع علمی به واسطه گسترش اینترنت از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. به عنوان یک دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی باید بتوانید آخرین دستاوردهای علمی را در حوزه علمی‌تان پیدا کنید، از نظرات جدید صاحب‌نظران درباره تئوری‌های پرسابقه‌تر و تحقیقات شاخصی که در گذشته انجام شده است مطلع باشید، با پیشرفت‌های تئوریک در آن حوزه آشنا باشید و چهره‌های سرشناس آن حوزه علمی را بشناسید. به عنوان محقق باید از آخرین مسائل مورد توجه محققان در سراسر دنیا آگاه باشید، پرسش‌های پاسخ‌نیافته و موضوعات داغ حوزه تخصص‌تان را بشناسید و بتوانید از طریق برقراری پیوند میان پرسش‌های ذهنی خود و دستاوردهای پژوهشی دیگر محققان، به ایده‌های جدیدی برای پیشبرد فعالیت‌های تحقیقاتی دست پیدا کنید. بنابراین، شناسایی منابع مطالعاتیِ صحیح گام آغازین مهمی است که فعالیت‌های آتی شما را، چه به عنوان دانشجو و چه به عنوان محقق تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجایی که مدیریت استراتژیک حوزه تخصصی من است، در این یادداشت منابع مطالعاتی استراتژی را با تمرکز بر معرفی فهرست نشریات معتبر استراتژی معرفی می‌کنم.

همان‌طور که پیش از این اشاره کردم، گسترش اینترنت فرصت دسترسی به حجم انبوهی از منابع علمی را برای گروه‌های مختلف فراهم کرده است. به عنوان محقق یا دانشجو باید بتوانید برترین و معتبرترین منابع را از میان حجم انبوهی از نشریات بیابید. فارغ از نشریات نامعتبر، در میان نشریات معتبر علمی نیز باید به این مسائل دقت کنید:

به دنبال نشریات جریان‌ساز باشید: در هر حوزه علمی تعدادی از نشریات به عنوان نشریات جریان‌ساز شناخته می‌شوند. این دسته نشریات سرآغاز شکل‌گیری پرسش‌های نو و ایده‌های نوآورانه‌اند و جهت‌گیری‌های علمی را در یک حوزه تعیین می‌کنند. برای مثال، ژورنال مدیریت استراتژیک یکی از نشریات جریان‌ساز استراتژی است و جهت‌گیری مقاله‌ها و تحقیقات استراتژی را در بسیاری از نشریات دیگر تعیین می‌کند.

آب را از سرچشمه بردارید: مسائل مطرح شده در بسیاری از نشریات، بسط، گسترش، تست یا تکرار ایده‌هایی هستند که پیش‌تر در نشریات اصلی و سرچشمه‌های فکری یک حوزه علمی مطرح شده‌اند. در حوزه مدیریت، نشریاتی که توسط انجمن مدیریت امریکا یا انجمن مدیریت استراتژیک منتشر می‌شوند، حکم سرچشمه را در تحقیقات و مطالعات مدیریتی دارند و بسیاری از تئوری های سازمانی ابتدا در این نشریات به بحث گذاشته شده‌اند.

لیست و فهرست خودتان را بسازید: یک اصل مهم در شناسایی منابع مطالعاتی این است که زمان دردسترس شما ابدی نیست و باید بتوانید در مدت زمان منطقی به مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین اطلاعات دست پیدا کنید. برای خودتان یک لیست بسازید. این کار فقط زمانی ممکن است که به طور مرتب به مطالعه و بررسی نشریات مختلف بپردازید تا بتوانید با شناسایی نیازهای مطالعاتی‌تان لیست قابل اتکایی برای خودتان ایجاد کنید. لیست شما باید با محدود کردن دایره گزینه‌های‌تان، سبب افزایش کارایی و صرفه‌جویی در زمان شما باشد.

در پیوند ذیل، می‌توانید فهرستی را از نشریات معتبر استراتژی دانلود کنید که برای مطالعه و تحقیق در این حوزه بسیار مناسب هستند. این فهرست از نشریات استراتژی را بر حسب نظرات شخصی‌ام تهیه کرده‌ام، بنابراین ممکن است نقدی نسبت به یکی از گزینه‌های فهرست داشته باشید یا اینکه لیست کاملاً با نیازهای مطالعاتی شما منطبق نباشد. با این وجود، این فهرست می‌تواند سرآغاز مطالعاتی خوبی برای محققان و دانشجویان استراتژی باشد:

فهرست نشریات معتبر استراتژی

 

2 دیدگاه On منابع مطالعاتی در استراتژی: نشریات معتبر استراتژی

نظرات غیر فعال است