سازمان بدون ساختار سازمانی بی‌معنا و بی‌هویت است! ساختار نه تنها شکل رسمی سازمان را نشان می‌دهد، بلکه به واسطه تاثیرگذاری روی رفتار کارکنان، شکل غیررسمی سازمان را هم تعیین می‌کند. ساختار علاوه بر معین کردن الگوی تقسیم کار و همکاری‌های درون‌سازمانی، تعیین‌کننده نحوه مواجهه سازمان با محیط بیرون و فرصت‌ها و تهدیدهای نهفته در آن است. به همین دلیل اصلاح و طراحی ساختار باید با در نظر گرفتن استراتژی سازمان و هم‌گام و همراه با آن باشد.

با این‌وجود تلاش برای بازآفرینی سازمان و بازطراحی ساختار آن غالباً در شکستن یک پست سازمانی در چند واحد جدید یا به‌روزآوری شرح شغل و شرایط احراز شغل محدود می‌شود. تغییراتی از جنس منابع انسانی برای اصلاح ساختار لازم‌اند، اما کافی نیستند و طراحی ساختار نیز فقط به جنبه‌های منابع انسانی محدود نمی‌شود. در واقع، طراحی و بازطراحی ساختار سازمانی بیش از آنکه یک تخصص در حیطه منابع انسانی باشد، تخصصی در حیطه استراتژی است و به‌همین دلیل ضرورت دارد که توجه ویژه‌ای به‌جنبه‌های استراتژیک بازطراحی ساختار داشته باشیم.

در سالیان گذشته بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایم در جایگاه مشاور به موضوع طراحی ساختار اختصاص داشته است و تلاش کرده‌ام در پروژه‌های مشاوره‌ای که به موضوع ساختار سازمانی اختصاص دارند، تناسب لازم را میان استراتژی و ساختار برقرار کنم و زمینه اجرای تغییرات استراتژیک را در سازمان فراهم آورم. نتایج و دستاوردها نیز چشم‌گیر بوده‌اند و رویکردم به ویژه در ساختار شرکت های هلدینگ مورد توجه بسیاری از گروه های صنعتی و شرکت های هلدینگ قرار گرفته است. در نتیجه این امکان را دارم که در سرفصل‌ها و زمینه‌های مورداشاره در لیست ذیل به ارائه خدمات مشاوره بپردازم:

 

  • مشاوره طراحی ساختار سازمانی:
    • مشاوره طراحی و بازطراحی ساختار سازمانی
    • مشاوره طراحی ساختار در شرکت های هلدینگ
    • مشاوره طراحی سازمان اتحادهای استراتژیک، جوینت ونچرها و شرکت‌های مشترک
    • عارضه‌یابی ساختار سازمانی

 

در کنار مشاوره، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در سرفصل‌های لیست ذیل برای‌ام امکان‌پذیر است. رویکرد من در آموزش متکی بر تجربه‌های عملی و ارائه مثال‌های واقعی از فضای کسب‌وکار در ایران است؛ و بیش از آنکه به تکرار محتوای کتاب‌ها و منابع نظری مشغول شوم، به تشریح تجربیات موفق و ناموفق شرکت‌های ایرانی در قالب موضوع کارگاه آموزشی می‌پردازم. به‌همین دلیل برخی از این سرفصل‌ها نظیر دوره آموزشی مدیریت شرکت های هلدینگ محتوای کاملاً اختصاصی و رویکرد کاملاً مبتنی بر تجربه دارند.

 

  • آموزش طراحی ساختار سازمانی:
    • دوره آموزشی طراحی ساختار سازمانی
    • دوره آموزشی مدیریت شرکت های هلدینگ
    • دوره آموزشی طراحی سازمان اتحادهای استراتژیک

 

در صورت تمایل به دریافت جزئیات بیشتر درباره هریک از زمینه‌های مشاوره و آموزش ساختار سازمانی و یا سرفصل دوره‌های آموزشی، با من در تماس باشید.