مدرسه مشاوره مدیریت : با داده‌ها مهربان باشیم

یک نقطه ضعف اساسی مشاوران مدیریت و اشخاص دارای نقش تحلیل گر کسب و کار، تسلط اندک در کار با داده‌ها از حیث به‌کارگیری مفاهیم و ابزارهای محاسباتی و تحلیلی است که منجر به بدفهمی داده‌ها و در نهایت، تحلیل‌های غیرموثر در پروژه‌های مشاوره مدیریت می‌شود. بسیاری از مواقع، تحلیل‌های مشاوران مدیریت بر روی داده‌های عددی و کمّی، متکی بر میانگین است و سرنوشت تحلیل‌های‌مان به میانگین‌هایی گره می‌خورد که تحت تاثیر داده‌های دو سر انتهایی طیف هستند. به همین دلیل لازم است:

همیشه به انحراف از معیار داده‌ها توجه کنیم

توزیع داده‌ها را با استفاده از قاعده هشتاد-بیست بررسی کنیم

شاخص‌هایی مثل مُد و میانه را در تحلیل داده‌ها در نظر بگیریم

و به جای میانگین‌گیری ساده کمی خلاقیت به خرج دهیم و فرمول‌هایی برای تخصیص وزن به داده‌ها و محاسبه میانگین‌های وزنی بر حسب نیاز مسئله ابداع کنیم

مهارت کار با داده‌ها یکی از ویژگی‌های اساسی برای بر عهده‌گرفتن نقش تحلیل گر کسب و کار است. اگر در مسیر شغلی‌تان به بر عهده گرفتن نقش تحلیل گر کسب و کار فکر می‌کنید، لازم است روی مهارت‌هایی که به تحلیل داده‌ها (به ویژه داده‌های کمّی) مرتبط هستند، سرمایه‌گذاری کنید. بسیاری از مواقع، آن سطح از اهمیتی که لازم است در تحلیل داده‌های کمّی به‌کار گرفته نمی‌شود و نتیجه، تولید خروجی‌هایی‌ست که کیفیت لازم را ندارند. همیشه در برابر مواجهه با اعداد و ارقام و آمار (به عنوان مثال، آمارهایی که در خبرها می‌شنوید یا می‌خوانید) از خود بپرسید چرا و سپس تلاش کنید تا آن آمار و ارقام را تحلیل کنید.