انتشار کتاب، دوره آموزشی، سمینار و مابقی قضایا!

این هفته تا همین‌جا چند خبر مهم را برایم به همراه داشته است. انتشار کتاب جدیدم با نام ذهن استراتژیست، طرح‌ریزی یک دوره آموزشی تخصصی در حوزه استراتژی سطح شرکت‌های چندکسب‌وکاره و هلدینگ‌ها، هماهنگ کردن سمیناری پیرامون موضوع تز دکتری‌ام در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری و پیشبرد سریع‌تر چند ایده کسب‌وکار در قالب مجموعه اِکسلریت.

از آنجایی‌که یکی از کارکردهای وب‌سایت شخصی، اطلاع‌رسانی درباره رخدادها و اتفاقات است، بهتر دیدم اطلاعات تکمیلی درباره این چهار رخداد را در این یادداشت، منتشر کنم.

در هفته اخیر، کتاب جدیدم با عنوان ذهن استراتژیست: تکنیک‌های کاربردی تفکر استراتژیک در سطح ملی، سازمانی و فردی به بازار عرضه شد. این کتاب حاصل همکاری و همراهی با دوست خوبم، دکتر مجتبی لشکربلوکی است و توسط انتشارات آریاناقلم به چاپ رسیده است. ذهن استراتژیست دربرگیرنده ده اصل تفکر استراتژیک و ابزارهای پیاده‌سازی این اصول برای مخاطبان در سطوح مختلف ملی، سازمانی و فردی است. نکته متمایزکننده این کتاب، موردکاوی‌ها و کیس‌های متنوع و متعدد برای هر فصل است. هر فصل از کتاب ذهن استراتژیست با یک کیس تفصیلی از یکی از شرکت‌های شناخته‌شده و معتبر بین‌المللی آغاز می‌شود و مفهوم و منطق آن اصل، در قالب کیس تفصیلی تشریح می‌شود. به علاوه، هر فصل همراه با یک کیس ویژه در سطح ملی است که سیاست‌گذاری‌های دولتی و ملی را از منظر اصول تفکر استراتژیک به تصویر می‌کشد. برای آنکه در کتاب ذهن استراتژیست تصویر متنوع‌تری از تفکر استراتژیک در سطح ملی فراهم کنیم، کیس‌ها از کشورهایی با زمینه‌ها و خاستگاه‌های متفاوت برگزیده شده‌اند و اصول و منطق تفکر استراتژیک در ده کیس مستقل از اروپا (ایتالیا، فنلاند)، شرق آسیا (کره‌جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ)، جنوب آسیا (هند)، امریکای مرکزی (مکزیک)، امریکای جنوبی (شیلی)، خاورمیانه (ترکیه) و افریقا (افریقای‌جنوبی) تبیین شده است. کیس‌های تفصیلی آغازین هرفصل هم بر همین مبنا از صنایع گوناگون انتخاب شده است و خدمات مالی (۱ کیس)، خودروسازی (۲ کیس)، نفت و انرژی (۱ کیس)، داروسازی (۱ کیس)، کالاهای مصرفی (۱ کیس)، خرده‌فروشی (۱ کیس)، فناوری اطلاعات (۲ کیس) و شرکت‌های چندرشته‌ای (۱ کیس) را به خود اختصاص داده‌اند و قریب به ۳۰ کیس کوتاه و متنوع دیگر نیز در سراسر متن کتاب وجود دارد که به‌کارگیری اصول تفکر استراتژیک و چالش‌های آن را دربردارند. برای تهیه ذهن استراتژیست می‌توانید سفارش آنلاین خود را در وب‌سایت انتشارات آریاناقلم ثبت کنید یا با شماره تلفن ۸۸۳۴۲۹۱۰ تماس بگیرید. در فرصتی مناسب یادداشت دیگری را درباره محتوای کتاب ذهن استراتژیست منتشر خواهم کرد.

خبر دوم، برگزاری دوره هشت‌ساعته برنامه‌ریزی استراتژیک در شرکت‌های چندکسب‌وکاره و هلدینگ‌ها است که توسط مرکز آموزش دنیای اقتصاد در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۳ و ۱۴ آذر برگزار می‌شود. در این دوره هشت‌ساعته به منطق، اصول و ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک در سطج شرکت‌های چندکسب‌وکاره و هلدینگ‌ها می‌پردازم و الگوهای تحلیل و تصمیم‌گیری درباره استراتژی پرتفولیو و سیاست سرپرستی این‌گونه شرکت‌ها را همراه با ذکر مثال‌هایی از بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های هلدینگ در فضای کسب‌وکار کشور تشریح خواهم کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این دوره می‌توانید از طریق وب‌سایت مرکز آموزش دنیای اقتصاد به صورت آنلاین ثبت‌نام کنید یا با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و یا ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرید.

همچنین، در دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری و نوآوری که امسال در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد، بخشی از یافته‌ها و نتایج تز دکتری‌ام را درباره طراحی سازمان در اتحادهای استراتژیک بین‌المللی مبتنی بر فناوری ارائه خواهم داد. این ارائه به تشریح یک الگوی مفهومی برای طراحی ساختار اتحادهای استراتژیک اختصاص دارد که ضمن نوع‌شناسی ساختارها بر اساس مولفه‌های تمرکز عمودی، تمرکز افقی، رسمیت، شیوه نظارت، سازوکارهای هماهنگی، سطح پیچیدگی، اندازه سازمانی و نقطه ثقل اتحاد؛ چالش‌های اصلی در طرح‌های مختلف ساختار سازمانی اتحادهای استراتژیک را تشریح می‌کند و این یافته‌ها را در قالب مدلی مفهومی با تاکید بر سه نوع طرح سازمانی پارلمانی، کمیته‌ای و تکنوکراتیک جمع‌بندی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری می‌توانید با شماره تلفن ۴۱۸۸۳۶۰۰ تماس بگیرید.

در نهایت، خبر چهارم اینکه در حال حاضر، در قالب مجموعه اکسلریت مشغول همکاری برای راه‌اندازی و توسعه چندین ایده کسب‌وکار هستم. از آنجایی‌که در توسعه ایده‌ها درصدد جذب سرمایه‌گذار هستیم، در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری و مشارکت می‌توانید با من ارتباط داشته باشید تا در این خصوص با همدیگر جلسه‌ای داشته باشیم و گفت‌وگو کنیم.